RESPIRO

 

Zvěčňujeme duši duší a billboardů

V prvním životě sloužila v kole jako obyčejná cykloduše a najela spoustu kilometrů. Užitečná je i ve druhém životě. To už se nosí na zádech a ještě nadělá parádu. Ze starých duší se dá ušít praktický batoh, nebo třeba peněženka pro cyklisty. Použité plachty z reklamních bannerů jsou zase skvělým materiálem pro nevšední tašky všech možných tvarů a barev. Nepromoknou, vydrží věčně a jsou to vždy neopakovatelné jedinečné kousky. Originální řešení v oblasti módy a designu, postavené na znovuvyužití materiálů má široký kontext v zahraničí, ale také rozsáhlou historii v Česku. Vzpomeňte na sáčky od mléka, používané za normalizace na úplně všechno! Nevynalezli jsme náhodou upcycling před 40-ti lety tady u nás?

„Před krizí bylo všechno takové bezstarostné a úžasné. Mysleli jsme si, že nás se těžká doba nemůže dotknout, jenže brzy dolehla i na nás. Cesta z ní byla komplikovaná, ale našli jsme ji v trvale udržitelném rozvoji. Předtím jsme na něj jako tisíce jiných firem zapomínali. V tom jsme se změnili, ale rozhodně nejsme nějací militantní ekologové,“ říká Jakub Chleboun, majitel ostravské značky RESPIRO. Dokonce tvrdí, že za světovou finanční krizi, kterou Amerika před šesti lety nakazila Evropu, je vlastně rád. Malou firmu se šesti zaměstnanci posunula dál.

Od outdooru k upcyclingu

Předtím nosilo značku RESPIRO pouze outdoorové oblečení, prodávané v Hudy sportu a vybudované síti specializovaných sportovních obchodů. První náznaky o tom, že tíhneme k environmentální oblasti a ekologii, jsme odhalili už mnohem dřív při výrobě a u materiálů triček. Začali jsme je šít z biobavlny a bambusového vlákna, tedy z funkčních a přitom k přírodě šetrnějších materiálů, než jsou běžně používaná termovlákna a jiné „umělotiny“ zatěžující životní prostředí.  Když po rozpuku ekonomické krize značka  RESPIRO hledala nový směr a trvale udržitelný rozvoj, dospěli jsme k upcyclingu.

 „Uvědomili jsme si, že design spojený s eko přístupem je to co nás opravdu baví“ říká Jakub, který je nejen zakladatel a majitel značky, ale také autor myšlenky jejího „re-brandu“. Jako strůjce řady nových projektů a myšlenek, stejně tak jako přirozený kreativec, světoběžník, fotograf a designér, tak znovu rozhodl o osudu RESPIRO i novém směru. Inspiraci hledal všude kolem sebe, v umění, přírodě, doma i v zahraničí.

Na světě je podobných značek pouze několik. Rozdíly jsou v míře využití netradičních materiálů, v odvaze experimentovat a v pojetí designu. „V RESPIRO se vše spojuje na jednom místě v jedné značce. Řeči o trvale udržitelném rozvoji zní často jako nudná ekologická proklamace. My se tento směr snažíme podávat jinak, aby to mělo designový vtípek a hlavně dělalo lidem radost,“ dodává Jakub Chleboun za všechny, kteří pro značku RESPIRO dýchají a pracují.

Cyklistický koloběh a  další příběhy

Cyklista tělem i duší si může pořídit batoh nebo peněženku s autentickým příběhem. Něco se najezdil na kole, kolikrát lepil duše, které by nakonec vyhodil. A přitom se ještě dají využít na výrobu brašnu nebo batohu a na kole s nimi bude „cool“. Pestré tašky z autoplachet a odstraněných billboardů jsou přísně „jeté“, kromě zipu a etiket na nich není vlastně nic nového. Ucha k taškám a popruh přes rameno jsou z bezpečnostních pásů v automobilech, které by za normálních podmínek skončily asi na vrakovištích. Mají jedinečný design, ale také příběh. Můžeme tak mezi nimi objevit tašky v plachet závodního speciálu, který se účastnil nejtěžší ralye světa Dakaru.

Team RESPIRO, který se od řijna 2012 etabloval ve Špačkově vile v centru Ostravy, stále nadšeně objevuje další znovu-využitelné materiály, aby jim dal šanci na druhý život. A tak jsme zjistili, že ze starých hasičských hadic se kromě tašek, peněženek, dají dělat i boty. Nezničitelné staré lyže a snowboardy chceme zužitkovat na brýlové obroučky. Tištěné spoje, které zůstanou po počítačích a jiné vyřazené elektronice, přetváříme na šperky – náušnice a brože, škrabky či obaly na diáře. Peněženka klidně může být z rozemletých PET lahví. „Meze se ničemu nekladou. Vývoj nových věcí trvá dlouho. Občas taky zjistíme, že jsme se vydali slepou uličkou,“ poznamenává designér.

Použité materiály sháníme všude možně, na skládkách, přímo od firem i s pomocí známých. S tím, jak zájem o produkty i upcycling roste, je však stále těžší dát dohromady velké množství potřebných surovin. I proto chceme tento živelný proces profesionalizovat. Ve větších městech bychom rádi postupně – zřejmě s pomocí franšízy – chtěli vybudovat sběrná místa. Stejně tak se připravuje síť „upcyklingem“ žijících a pulsujících míst tzv. RESPIRO SPOTS, kde bude možné se dozvědět více o filosofii, prohlédnout si a také nakoupit výrobky. Vždy u toho budou přítomni lidé, kteří recyklaci ozdobenou originálním designem fandí, věříme my v RESPIRO.

Se stejným přístupem jsme si vybrali i místo, odkud se vše řídí a odehrává. Svou atmosférou nás  a skupinu podobně smýšlejících firem okouzlila Špačkova vila z dvacátých let situovaná poblíž centrálního ostravského parku na Sadové ulici. Proměnili jsme ji společně v marketingovou rezdenci. Značka RESPIRO v ní nachází nové sídlo a zázemí pro svou kreativní tvorbu a působení. Je symbolické, že stejně jako naše produkty i Špačkova vila zažívají “svůj další život po životě”.  S potěšením v těchto vyjímečných prostorách budeme dále šířit myšlenky o up_cycylingu.

 

Se stejným přesvědčením, s jakým RESPIRO vyrábí své produkty, vznikají po celém světě neuvěřitelné green designové počiny lidí, kteří důvěřují své intuici.Ta nám říká, že je-li design zábavný, vtipný a ještě k tomu ekologický, je to ta správná cesta pro lidstvo i svět.”  Jakub Chleboun (zakladatel a tvůrce značky RESPIRO).

 

Pro velkoobchodní spolupráci nás prosím kontaktujte ZDE.

Vybraný sortiment zakoupíte na www.automotopneu.eu.

Vyhledávání

Copyright © Marek Olbert www.automotosluzby.cz IČO:64970876